מרכז עזריאלי חולון,
רחוב הרוקמים 26, בניין B, קומה 3

פורום חרדה דנטלית

לפניכם מספר שאלות ותשובות מפי ד"ר איתי לייסר הנוגעות לנושא של חרדה דנטלית במסגרת פורום חרדה דנטלית מיוחד שהקמנו כאן באתר. יש לכם שאלות נוספות? מעוניינים לקבוע תור לד"ר לייסר, המעניק דגש על הנושא של פוביה דנטלית. צרו קשר בטלפון 03-670-3100.

איך אפשר להתמודד עם פחד מהרעש של הקידוחים?
פתרון פשוט הוא להביא אוזניות עם מוזיקה (ועדיף להגביר את הווליום בכדי שהרופא גם יהנה מהמוזיקה). בהרבה מקרים הפחד בעצם נובע מהחשש מכאב ואז רצוי להבהיר שברגע שתהיה הרדמה מקומית, כלום לא יכאב. פתרון יצירתי יותר אבל רק במקרי פוביות גדולות מהרעש או מכאב הוא פתרון בעזרת היפנוזה, אך מי שבאמת נרתע מטיפולים בגלל סיבות אלו יקבל את ההסבר לגבי זה כשיגיע לרופא בעל רישיון לטיפול בעזרת היפנוזה.

האם אפשר לעשות טיפול שיניים ולהסביר את מה שעושים בטיפול?
"ידע הוא כוח" ובניגוד לילדים קטנים, עם מבוגרים אפשר לדבר בהגיון וההגיון הזה עשוי לנצח את הפחד. אפשר ללוות בהסברים כל צעד במהלך הטיפול (אם המטופל מעוניין בכך) וזה עוזר מאוד לחלק גדול מהמטופלים לעבור את הטיפול בהצלחה.

האם אפשרי ומומלץ לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?
ניתן לבצע טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה, אבל קודם כל רצוי לבחון ולמצות את כל אופציות הטיפול הנוספות. לביצוע הטיפול תחת הרדמה מלאה יש גם סיכונים שחייבים לקחת בחשבון. במקביל, גם מחיר הטיפול גבוה יותר מטיפול רגיל, שכן יש צורך להשתמש בחדר ניתוח.

בהרדמה מלאה לפעמים יש צורך בכמה פגישה וזה מעלה את הסיכון כמובן. לסיכום אוסיף שלעניות דעתי, טיפול בהרדמה מלאה הוא בריחה מהתמודדות עם הבעיה האמיתית שהיא פחד או חרדה מטיפולי השיניים וחבל לברוח אם אפשר להתמודד בעזרת כלים רבים וביניהם היפנוזה למשל.

כיצד ניתן להתגבר על חוסר האונים שבפה פתוח ושאין אפשרות לתקשר עם הרופא?
זה נכון שקשה לתקשר כשהפה פתוח אך יש כמה דרכים שעוזרות לעשות זאת וכדאי לסכם אותן מראש עם הרופא כמו, לדוגמא: הרמת יד בכדי לסמן לעצור. במידת הצורך, מידי פעם בהחלט יש אפשרות לעצור את התהליך. ניתן להאזין למוזיקה או לצפות בטלוויזיה תוך כדי ביצוע טיפול שיניים. מפתיע, אך בהחלט מסיח את הדעת.

איך אפשר להתגבר על חרדה של נערה/נער?
קודם כל, התשובה תתייחס ברשותך לנער ונערה כאחד. הדבר הראשון הוא להבין מדוע קיימת חרדה ואם זה בשל התנסות קודמת אז יש להבין את זה ולהעזר בידע לצורך הפתרון. אפשרות ראשונה היא ליצור אמון בסיסי בין הרופא לנער או לנערה ולרוב ליווי הטיפול בהסברים מאוד מאוד עוזר להצלחת הטיפול.

האפשרות הבאה היא לשקול טיפול בגז צחוק (לא לילדים בלבד). אפשרות נוספת היא טיפול בעזרת היפנוזה שהוא כלי רב עוצמה שעוזר מאוד להתגבר על חרדות בכל הגילאים (אם הולכים על האפשרות הזו, חשוב להקפיד שהרופא המטפל יהיה בעל רישיון לטיפול בעזרת היפנוזה).

מהן השיטות להתגברות על רפלקס ההקאה מוגבר בזמן טיפול שיניים?
זאת בעיה נורא נפוצה אצל אנשים, התחושה של החנק בזמן טיפול שיניים והרצון להקאה בזמן טיפול שיניים. יש לכך הרבה פתרונות קטנים שתלויים גם ברופא המטפל. חשוב לנשום דרך האף, לגלות מה הן נקודות הגירוי העיקריות שמפעילות את רפלקס ההקאה ושהרופא יימנע ממגע איתן. עוד דבר חשוב הוא חשיפה הדרגתית וכך יצירת דה-סנסיטיזציה. עוד פתרון שעובד די טוב הוא טיפול תחת גז צחוק שמפחית לרוב בצורה יפה את רפלקס ההקאה. כנ"ל עוד דבר שעשוי לעזור הוא ביצוע טיפול תחת היפנוזה רפואית.

טיפים נוספים לרפלקס הקאה מוגבר: להגיע בצום של לפחות 4 שעות, לשקול לבקש מרופא לתת לך כדור נגד בחילות כשעה לפני הטיפול, לנשום מהאף תוך כדי ביצוע הצילום, לבקש מהרופא לעשות את זה הכי מהר שניתן.

יש לכם שאלה? כתבו ונוסיף לפורום

לייעוץ, שאלה או קביעת תורים: התקשרו לטלפון המרפאה - 03-670-3100 ו/או שלחו אלינו הודעת דואר אלקטרוני