חרדה דנטלית

חרדה דנטלית, פוביה דנטלית, דנטופוביה, פחד מרופא שיניים ועוד. כל אלה מתארים מצב של פחד מביקור במרפאת שיניים, שכמעט כל אדם חווה בעוצמה זו או אחרת ומסיבות שונות ומשונות.

יש דרכים שונות להתמודדות עם חרדה דנטלית ואמנה כאן חלק מהן, אך הבסיס הוא, לדעתי, "גישה אישית שמנצחת את הפחד".

גישה זו מותאמת אישית לצרכי המטופל על פחדיו ואין לה מתכון אחיד, אך המרכיבים ההכרחיים מצד רופא השיניים הם סבלנות, רגישות יתר ורצון להוביל תהליך של התמודדות משותפת עם הפחד וצליחת כל טיפול שיניים שצריך.

שיטות נוספות הן שימוש בגז צחוק (לא לילדים בלבד), הזרקת חומרי טשטוש לווריד וטיפולי שיניים תחת הרדמה כללית.

בנוגע לטשטוש ורידי והרדמה מלאה, יש החושבים שזו בריחה מההתמודדות וניתן להבין אותם. שיטת התמודדות מרתקת נוספת היא טיפול שיניים בהיפנוזה.

הגורמים לחרדה דנטלית

ילד הלך עם אביו לרופא השיניים, הילד חשש מהטיפול למרות שמצד אחד כואב לו מאוד, אך מצד שני הוא בטוח שהטיפול יכאב יותר. מה עושים? איך מתמודדים?

הבעיה מסתבכת כשההורים לא היו מספיק קשובים לילד ורופא השיניים לא היה סבלני כלפי הילד, בעיקר כי ההורים נתנו לרופא אור ירוק לטפל, גם אם הילד בוכה.
ההורים אפילו החזיקו את הילד במהלך הטיפול וכעסו עליו שהוא בוכה ולא מתנהג כמו ילד גדול.

עברו 20 שנה והילד הזה הוא אבא בעצמו ועדיין לא השתחרר מהטראומות שחווה בתור ילד במרפאת השיניים. הפה שלו מוזנח והכאבים חזקים מאוד ולעיתים משככי הכאבים כבר לא משפיעים.

חרדה דנטלית לרוב נובעת מחוויה טראומטית שקרתה בעבר על כיסא רופא השיניים.

יש דרכים רבות לטפל בכך אם יודעים מה האירוע הראשוני שהתחיל את החרדה וכן ניתן לטפל בכך גם אם לא יודעים מה האירוע הספציפי שגרם להתחלת החרדה.

בפעמים רבות אשם רופא השיניים, בפעמים רבות אשמים הוריי הילד שחווה את הטראומה, ובמקרים מסויימים זו פשוט הסתכלות מסויימת של המטופל או חוסר תיאום ציפיות עם רופא השיניים.

איך מתמודדים עם חרדה דנטלית?

מקרים כאלו ודומים קיימים במספרים גדולים והבשורה היא שיש אפשרות להתמודד בחרדה הדנטלית ואף להתגבר עליה ולעבור טיפולי שיניים כאחד האדם.

כמובן שלפני הכל נדגיש שהטיפול הטוב ביותר הוא מניעה ועדיף מראש לא להתייחס לשיניים שיש לטפל בהן אלא לאדם שצריך לטפל בשיניים שלו.

1. העקרון הראשון שלי כשאני ניגש לטפל במטופל עם פוביה דנטלית הוא להראות לו שיש לו על מי לסמוך ושאני מקשיב, מבין, מפנים ומתייחס לחששותיו ולתלונותיו.
  2. העקרון השני הוא חוק יסוד בחרדתיים: השליטה בידיים של המטופל ומתי שהוא מעוניין הוא יכול לעצור את הטיפול.
  3. העקרון השלישי הוא ללוות את הטיפול בהסברים (מפורטים ברמה זו או אחרת) ושהמטופל יידע לאן מתקדמים ולא יופתע מהלא נודע: בדומה לכניסה משותפת למערה חשוכה ולכל אחד מאיתנו יש פנס איתו הוא מאיר את הדרך וביחד ניתן ללכת בבטחה.

מעבר לגישה זו יש גם אפשרויות טיפול מתקדמות יותר כמו טיפול בגז צחוק וכמו טיפול שיניים בהיפנוזה. בכדי למנוע טראומות בטיפולי שיניים בילדים עדיף שהטיפול בילדים יבוצע ע"י מומחה לרפואת שיניים לילדים.

בכדי לטפל במבוגרים בעלי חרדה דנטלית, שנוצרה בשל טראומה דנטלית בשלב זה או אחר.

מומלץ לטפל ע"י רופא שמתעסק בחרדות דנטליות ומטפל בגישה אישית שיכולה לנצח את הפחד.

מהם התסמינים של חרדה מרופא שיניים?

חרדה דנטלית מופיעה בצורות שונות וברמות חומרה שונות:

חרדה דנטלית קשה יכולה להתבטא בלילות ללא שינה כשיודעים שיש תור לרופא השיניים.

בכאבי בטן וזיעה קרה כשרק חושבים על טיפול שיניים. לרוב יש גם רפלקס הקאה מוגבר, לעיתים חווים רעידות בכל הגוף וכמובן שחרדה דנטלית מתבטאת גם בהימנעות מלהגיע לרופא השיניים.

אלא אם מטפסים על הקירות מרוב כאבים ואז אין ברירה ואוזרים אומץ ומנסים להגיע….

אמצעי עזר להתמודדות עם פוביה דנטלית

הרמה הבסיסית ביותר להתמודדות עם חרדה דנטלית היא לגשת לרופא שיניים סבלני במיוחד שיכול להכיל את המטופל ואת מצוקותיו.

אני מאמין במשפט: "גישה אישית שמנצחת את הפחד" ושמתי לי למטרה לעשות כל שביכולתי בכדי להעלים את החרדה הדנטלית מכמה שיותר מטופלים.

הרמה הבאה של התמודדות היא להוסיף על הסובלנות וההכלה של רופא השיניים אמצעי עזר נוסף והוא גז צחוק (לא לילדים בלבד!): גז צחוק מעלה את סף הכאב, מנטרל רפלקס הקאה מוגבר ו- "מוריד חומות" ומרגיע את המטופל.

בכדי לאבחן חרדה דנטלית, רצוי להגיע לפסיכולוג רפואי או לרופא שיניים בעל רישיון להיפנוט ולו יש את הכלים לאבחן ולטפל ואף להפטר מהחרדה הדנטלית.

לסיכום, במרפאתי יוכלו ילדיכם לפגוש רופאת שיניים, מומחית ברפואת שיניים לילדים, שתעניק חוויה חיובית לטיפול השיניים והמבוגרים שבניכם יוכלו לפגוש אותי, בעל ניסיון רב בטיפול בחרדה הדנטלית, כולל טיפולים בעזרת היפנוזה.

מעוניינים בגישה שלי ובפגישה עם רופא שיניים לטיפול בחרדה דנטלית?

צרו קשר עם מרפאת השיניים בחולון (03-670-3100) או השאירו פרטים ואשמח לסייע.