כל מה שצריך לדעת על טיפול שורש לילדים

כאשר אנחנו שומעים את צמד המילים "טיפול שורש" כנראה שנסתכל על החוויה הזו כדבר לא נעים ואפילו מפחיד.

כאשר מדובר על טיפול שורש לילדים הפרוצדורה הופכת להיות מאתגרת אף יותר: ישנם קשיים שעלולים לצוץ לפני ביצוע הטיפול עצמו כמו החשש של הילדים, לעתים אף צריך הרדמה כללית ועוד דילמות שצריך לקחת בחשבון כשמדובר בטיפול כזה.

ישנה התמחות ברפואת שיניים לילדים וישנה גם התמחות בטיפולי שורש. ד"ר איתי לייסר הינו רופא שיניים מנוסה אשר במרפאתו מבוצעים מגוון טיפולי שיניים לילדים (על ידי מומחים לרפואת שיניים לילדים) ולמבוגרים (גם כן בחלקם ע"י מומחים בתחומים השונים ברפואת שיניים). הוא מציין שכל סוגי הטיפולים אצל ילדים הינם מורכבים והם דורשים לא רק התמחות מיוחדת אלא גם ניסיון בעבודה עם ילדים, בעיקר אלו שמתחת לגיל 4.

הוא מציין, בנוסף, כי כאשר מדובר בטיפול בשן חלב ניתן למצוא נחמה בכך שלטיפול לא תהיינה השלכות לטווח הרחוק, בתנאי שהטיפול מבוצע בזמן הנכון. עם זאת, כאשר מדובר בטיפול שורש של שן קבועה צעירה (שטרם סיימה התפתחותה), הסיפור כבר יותר מורכב והחשיבות לאופן בו נעשה הטיפול עולה משמעותית.

איך לבצע את טיפול שורש לילדים

כאמור, לילדים יש רתיעה טבעית מטיפול אצל רופא שיניים. כמובן שזה קיים גם אצל מבוגרים, אך חשוב לציין כי בעוד מבוגרים מבינים את המשמעויות הנלוות, ילדים קטנים מסתכלים על הטיפול בפרספקטיבה שונה שגורמת להם לעיתים סבל. לכן, אין ספק שאסור להתפשר על גישת רופא השיניים מול הילד, וצריכים לגשת לרופא שמנוסה בהתנהלות מול ילדים, הן מבחינת ההתנהגות והן מבחינת התהליך הרפואי הנדרש.

בטיפול השורש עצמו הרופא מנקה את תעלות השורש אשר מכילות את מוך השן והוא מסלק את המוך הדלקתי או את המזהמים השונים כגון וירוסים, חיידקים או פטריות. במקום אותו מוך, רופא השיניים מחדיר חומרי איטום כאלה ואחרים על מנת למנוע שנית חדירה של מזהמים אלו לתעלות השורש. יש לציין שניקוי יסודי של תעלות אלו ואיטום נכון מונעים פגיעה בעצם הלסת וכמו כן אבדן שיניים בעתיד.

התמודדות עם הכאבים

כאשר מדברים על כאבים בטיפול השורש, חשוב להבין שעיקר הכאב נובע מהנזק שגרם לנו לקחת את הילד לרופא השיניים וזאת לעומת הטעות הרווחת שטיפול השורש הוא הכאב המרכזי. כשמו, טיפול שורש נדרש מתי שהנזקים בשיניים הם שורשיים ומלווים בכאב קיצוני, מה שמצריך טיפול מיידי.

הטיפול עצמו נעשה תוך כדי הרדמה מקומית (וכמובן שגם גז צחוק במידת הצורך) וברוב המקרים המטופלים לא יחושו כאב בזמן הטיפול. מה שמפחיד את הילדים אינו הכאב אלא הקונוטציה שנוצרת אצלם בכל מה שקשור למרפאה בכלל ולרופאי שיניים בפרט. לכן, טרם ההגעה לטיפול, יש להרגיע את ילדכם ולהסביר לו שהטיפול לא כרוך בכאב ואף לעודד אותו בתמריצים שיועילו להירגעות שלו.

כמובן, חשוב שגם הרופא עצמו יעניק לילד את "זריקת ההרגעה" בדרך שלו אשר בדרך כלל מלווה בגישה מותאמת לילדים.