הצלת שיניים מטיפול שורש

בוודאי קרה לכם פעם שהגעתם לרופא שיניים לבדיקה שגרתית, ללא כאבים, ונאמר לכם ששן מסוימת צריכה טיפול שורש. מה עושים? האם זה אכן נכון? האם ניתן להציל את השן? איך נדע?

ואיך זה גורם לכם להרגיש? מפחיד? כואב? יקר? אין ספק שצמד המילים "טיפול שורש" גורם לתחושה של אי נוחות – תחושה שלעיתים ניתן למנוע.

באילו מקרים?

חשוב להבהיר ולהדגיש שישנן גישות שונות כמעט לכל טיפול ברפואת שיניים אשר מגובות בספרות הרפואית וגם על ידי הניסיון הקליני של הרופא.
שנית, חשוב מאוד להגיע לבדיקות תקופתיות כל חצי שנה אצל רופא שיניים ולצלם את השיניים אחת לשנה (בממוצע) כי אם מגלים מוקדי עששת ("חורים בשיניים") גדולים מאוד שלא כואבים, ניתן לשקול הצלת שיניים אלו מטיפול שורש על ידי ביצוע סתימה כפי שאתאר בהמשך.
כשרואים בצילום "חור" גדול, חשוב מאוד לבדוק האם השן תקינה וחיה (האם הזנת השן ע"י כלי דם ועצבים לא נפגמה).
אם השן תקינה וחיה, ניתן לנסות, במקרים המתאימים, להציל את השן מטיפול שורש ע"י שחזור ("סתימה"). חשוב שהמטופל ידע שהסכנה לטיפול שורש עדיין קיימת אך אם עושים זאת נכון, סיכויי ההצלחה די טובים.
קיים מקרה נוסף, אם כי נדיר מאוד, הוא במקרה של עיצוב שפתיים כתופעת לוואי אך ורק במידה ויש דלקת שלא טופלה כראוי ויכולה לפגוע בחניכיים ובשיניים.

מה עושים?

חשוב לבדוק את כל השיניים בפה ולהתאים את סוג השחזור הדרוש (למשל סתימה אפורה או לבנה) ולאחר הרדמה מקומית של השן ניגשים לעבודה…
במקרה שבו ינסה הרופא להציל שן מטיפול שורש עליו להיות מאוד זהיר ועדין ולעיתים אף יחליט להשאיר מעט עששת פעילה בחלק העמוק של השן (אך בתנאי קריטי של איטום מוחלט של העששת ושל השחזור שיבוצע).
חשוב מאוד לדעת שלאחר הטיפול יכולה להיות רגישות לקור מהשן (אפילו במשך מספר שבועות) אך הגוף יודע לרוב להתמודד עם זה והרגישות תרד בהדרגה וייתכן שאף תיעלם.
אם חלילה יהיו כאבים חזקים (לרוב מדובר בכאב הולם עם פעימות שמזכירות דופק) וספונטניים מהשן (ללא גירוי לקור/חום/מתוק), למשל באמצע הלילה אז ככל הנראה הניסיון לא צלח והשן תאלץ לעבור טיפול שורש.

התמודדות עם חרדה דנטלית

*הטיפול מבוצע תחת זריקת הרדמה מקומית שלרוב כמעט שלא כואבת ויש דרכים רבות להקל על הכאב ואף להעלימו (ג'ל מקומי, גז צחוק, היפנוזה).
*הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת טיפול מתמשך וגדול יותר: אם מגלים חור בשן ומצליחים להציל את השן מטיפול שורש, מנענו את הצורך גם במבנה וכתר (יתואר בבלוגים עתידיים). מעבר לחיסכון הכלכלי גם השארנו שן חיה ותקינה בפה (שן שעברה טיפול שורש חלשה יותר ועלולה בהמשך לגרור את הצורך בעקירה אם לא מתמידים בהגעה לטיפולים).
*אם תלכו לרופא השיניים לבדיקות תקופתיות, תמנעו בעיות בפה ובל נשכח שהשיניים, הן חלק מגופינו ואמורות ללוות אותנו כל חיינו.